Akumulatory do motocykli – poradnik

Większość ludzi (a na pewno Ci, którym ambicja każe dumnie zwać się fanami motoryzacji) wie, czym jest oraz do czego służy akumulator. Niezależnie od tego, o jakim pojeździe mechanicznym (lub też innym urządzeniu, np. agregacie prądotwórczym) mowa, jest to odwracalne ogniwo galwaniczne i urządzenie służące do magazynowania doprowadzanej z zewnątrz energii elektrycznej pod postacią energii chemicznej. W trakcie ładowania powoduje ona odwracalne przemiany chemiczne, będące źródłem energii elektrycznej. Gdy zachodzą, akumulator ulega rozładowaniu. To jak wspomniałem wie (choć powszechnie definiuje się akumulator prostszym językiem) każdy. Zadaniem niniejszego artykułu jest przybliżenie Ci najważniejszych zagadnień związanych z akumulatorami motocyklowymi, wskazanie różnic między poszczególnymi ich typami, a także pomoc w podjęciu decyzji o zakupie najodpowiedniejszego dla Twojego pojazdu osprzętu.

Rodzaje akumulatorów

Do najpopularniejszych typów akumulatorów motocyklowych należą akumulatory żelowe oraz te wykonane w technologii AGM. Omówmy więc oba.

Akumulatory żelowe to takie, których elektrolit zagęszczono tzw. żelem krzemionkowym. Działanie to powoduje poprawę wydajności urządzenia, m.in. w zakresie pojemności, maksymalnej głębokości oraz rozładowania, a także zwiększenie kątów przechyłu, w jakich może ono pracować. W związku z powyższym, akumulatory żelowe są dosyć powszechne i zdecydowanie polecane przez wielu użytkowników motocykli. Jednocześnie budzą one pewne kontrowersje, ponieważ nie istnieją żadne regulacje dotyczące konstrukcji unieruchamiającej elektrolit w takim sprzęcie. Ten rodzaj akumulatorów do motocykli jest trudno dostępny na rodzimym rynku. Jednakowoż w Polsce można znaleźć kilka firm dystrybuujących akumulatory żelowe. Jeśli uda Ci się zdobyć takie urządzenie, istnieje spore prawdopodobieństwo, że będzie ono oferować duży zapas mocy, szczelność zagwarantowaną już na poziomie fabrycznym, możliwość instalacji pod maksymalnym kątem 90° i nawet 4-miesięczny okres pozostawienia bez kontroli. Ostatnia z wymienionych zalet akumulatora żelowego jest szczególnie istotna z punktu widzenia motocyklistów, bowiem ich pojazdy mogą być eksploatowane tylko przez pewną część roku, w okresie zimowym stoją one nieużywane. W tym sezonie należy szczególnie dbać o akumulator (o czym przeczytasz w dalszej części tekstu), m.in. okresowo go ładować. Możliwości akumulatora żelowego pozwalają ograniczyć wykonywanie tej czynności do jednego razu na cały czas „odpoczynku” pojazdu. Akumulatory żelowe nie wymagają od właściciela konserwacji elektrolitu. Zalewa się je tylko raz, ich wieczko jest nierozbieralne, są szczelne oraz mogą pracować w dowolnej pozycji. Obsługa takiego urządzenia ogranicza się do regularnego ładowania i utrzymywania w czystości Innym powszechnie używanym rodzajem akumulatora motocyklowego jest urządzenie wykonane przy wykorzystaniu technologii AGM. Decydując się na taki typ akumulatora masz przed sobą 2 opcje: możesz wybrać akumulator fabrycznie zalany elektrolitem albo sprzęt o konstrukcji suchoładowanej,, który kupisz w zestawie z pojemnikiem elektrolitu. W zasadzie nie różnią się one zbyt mocno. Jednakże akumulator suchoładowany ma o połowę mniejszą tolerancję na kąt przechyłu, gdy w przypadku urządzeń zalewanych elektrolitem na etapie fabrycznym jest ona taka sama co przy akumulatorach żelowych. Jego zaletą jest szczelność, ponieważ oprócz pojemnika z elektrolitem do nowo zakupionego urządzenia dodawana jest specjalna nakładka na jego otwory wlewowe.

Istnieje jeszcze trzeci, obecnie rzadziej stosowany rodzaj akumulatorów motocyklowych. Chodzi o akumulatory kwasowo-ołowiowe. Te urządzenia nie są tak innowacyjne jak wyżej wymienione, ale w zupełności wystarczą właścicielom starszych, posiadających instalację 6-woltową motocykli. Warto dodać, że akumulatory kwasowo-ołowiowe są o wiele tańsze niż ich nowoczesne odpowiedniki. W urządzeniach tego typu trzeba regularnie sprawdzać poziom elektrolitu i uzupełniać go wodą destylowaną.

Dbaj o swój akumulator

Tak, akumulator jak każde inne akcesorium trzeba pielęgnować i użytkować zgodnie z jego przeznaczeniem. Tak, aby posłużył Ci jak najdłużej.

Postępowanie z nowo zakupionym akumulatorem

Dopiero co nabytego akumulatora nie można używać od razu po rozpakowaniu. Powoduje to zmniejszenie jego maksymalnej mocy nawet o 20%. Po kupieniu urządzenia:

W pierwszej kolejności rozpakuj akumulator, następnie rozplącz rurkę wentylacyjną i obetnij mniej więcej 1,5 centymetra od końca. Chyba, że jest to akumulator bezobsługowy, który nie ma takiej rurki. Później napełnij go do poziomu pośredniego pomiędzy dolnym i górnym oznakowaniem na obudowie. Następnie zostaw akumulator w spoczynku na jedną lub dwie godziny, po upływie których ciągle będzie on miał jedynie 65% pełnego naładowania. Skontroluj poziom elektrolitu i w razie konieczności dolej go. Pamiętaj, by nie powtarzać tej operacji w przyszłości. Tylko na początku eksploatacji akumulatora możesz dodać do niego elektrolitu, potem nie dolewaj nic innego, jak tylko destylowaną wodę. Na bieżąco monitoruj poziom elektrolitu i zawsze miej przy sobie wspomnianą wodę destylowaną – w żadnym wypadku nie używaj „kranówy”. W dalszej kolejności ponownie naładuj akumulator prądem o wartości 1/3 jego pojemności znamionowej. Czas ładowania to około 4-5 godzin. By na przyszłość dowiedzieć się, ile wynosi najwyższa dopuszczalna wartość prądu, którym możesz ładować akumulator, znajdź alfanumeryczny kod namalowany wzdłuż obudowy i oznaczenie w amperogodzinach. Jeżeli nie jest to jednoznaczne, zajrzyj do instrukcji obsługi.

Pamiętaj o rozładowywaniu się akumulatora

Przez odłączenie od urządzenia dodatniego zacisku i podłączenie w szereg amperomierza, możesz łatwo zmierzyć pobór prądu w akumulatorze. Jeżeli jest taka potrzeba, naładuj go. Gdy motocykl stoi nieużywany, akumulator szybciej się rozładowuje, dlatego rekomendowane jest doładowywanie go co 2-4 tygodnie. Szybkość samorozładowywania się akumulatora może także determinować pogoda. Proces ten szczególnie przyśpieszają upał i mróz, dlatego baterię dobrze jest przechowywać w suchym miejscu o umiarkowanej temperaturze.

Akumulator nie może rdzewieć

Korozja jego złączy drastycznie obniża zdolność urządzenia do dostarczania, pobierania oraz utrzymywania napięcia i przyśpiesza jego samorozładowywanie. Zapobiegać temu zjawisku możesz poprzez regularne rozprowadzanie wokół akumulatora mieszanki ciepłej wody oraz sody oczyszczonej. W ostateczności możesz użyć do tego celu gazowanego napoju, np. Pepsi. Dobrze też jest raz na jakiś czas odłączyć od akumulatora kable i tak samo przeczyścić styki. Gdy wykonasz tę czynność, przed przykręceniem z powrotem konektorów nałóż na połączenia nieco smaru izolującego, który kupisz w sklepie z auto-częściami, co będzie przeciwdziałać ich rdzewieniu w przyszłości. Nieźle nadaje się do tego także wazelina.

Dbaj o czystość akumulatora

Akumulator i jego zaciski biegunowe nie mogą być brudne, zanieczyszczenia są bowiem przewodnikiem prądu. Ich obecność powoduje szybsze rozładowywanie się akumulatora.

Prawidłowe ładowanie akumulatora przedłuża jego życie

Spadek napięcia urządzenia poniżej 1,75 V grozi zasiarczeniem jego śrub i utratą pojemności elektrycznej sprzętu. Zaleca się ładowanie akumulatora prądem o wartości 1/2 jego pojemności znamionowej w celu wyrównania poziomu naładowania poszczególnych jego ogniw.

Jak sprawdzić czy akumulator „umiera”?

Aby określić czy to akumulator jest przyczyną awarii Twojego pojazdu, na początek obejrzyj jego bok – sprawdź tym samym poziom elektrolitu. Następnie poszukaj śladów nawarstwienia się osadu na spodzie urządzenia oraz obejrzyj otwory wlewowe celem zidentyfikowania ich zasiarczenia, którego oznaką jest biały nalot. W dalszej kolejności upewnij się, że podczas ładowania wszystkie cele akumulatora bulgoczą równomiernie. W przeciwnym razie sprzęt jest uszkodzony. Sprawdź także wskazanie woltomierza. Jeśli urządzenie jest sprawne, napięcie powinno w trakcie obciążania naładowanego akumulatora oscylować w granicach 11,2 V w przypadku akumulatora 12 V, a jeśli chodzi o akumulator 6 V, wartość ta powinna wynosić około 5,6 V.W żadnym wypadku nie może być mniejsza niż 4/6 V i 10/12 V. Zamiast woltomierza możesz użyć tańszego aerometru, który mierzy wzrastający wraz z rozładowywaniem się akumulatora ciężar właściwy wody w elektrolicie.

Środki ostrożności w trakcie pracy przy akumulatorze

W pobliżu akumulatora nie wolno palić ani powodować iskrzeń, by nie wywołać zapłonu. Pracując przy tego rodzaju urządzeniu, trzymaj twarz z dala od niego, osłaniaj ją i oczy maską, specjalnym kaskiem integralnym a przynajmniej goglami.

Producenci akumulatorów motocyklowych

Na polskim rynku można kupić akumulatory wielu marek. Dominują jednak produkty japońskiej Yuasy. Z akumulatorów tej firmy korzystają najwięksi producenci motocykli, m.in. Honda, Kawasaki i Ducati. Zaletami części od Yuasa Battery są:

  • Budowa siatki akumulatora – gwarantuje ona wysoką odporność na wibracje i ulepszoną przewodność elektryczną.
  • Materiał aktywny - specjalny skład zapewnia minimalne złuszczanie, maksymalne wykorzystanie oraz długą żywotność.
  • Odpowiednie uszczelnienie pokrywy akumulatora utrudnia dostęp powietrza i wyciekaniu elektrolitu.
  • Uszczelnienie przy biegunach akumulatora - patent Poly-Seal, eliminuje wyciek kwasu oraz zmniejszają ich korozję.
  • Obudowa akumulatora odporna na działanie benzyny, oleju oraz klimatu.

Jaki akumulator motocyklowy kupić?

Na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Jeśli posiadasz starszy motocykl, nie straszna Ci obsługa akumulatora i chcesz zaoszczędzić pieniądze – kup akumulator kwasowo-ołowiowy. Gdy planujesz jazdę po trudnym terenie, najlepszy akumulator motocyklowy dla Ciebie to akumulator żelowy lub urządzenie wykonane w technologii AGM, które już na etapie fabrycznym zostało zalane elektrolitem. Mają one większą tolerancję na kąt przechyłu niż akumulatory suchoładowane AGM. Nieważne jaki sprzęt wybierzesz, pamiętaj, by dbać o niego od momentu zakupu przez cały okres żywotności urządzenia.

Akumulator jest dla Twojego motocykla tym, czym twardy dysk dla komputera. Obok silnika to najważniejsza część pojazdu. Dlatego powinieneś znać zasady jego poprawnej eksploatacji oraz wiedzieć, który akumulator wybrać dla swojej maszyny.

Page top